صاد

ص والقرآن ذی الذکر
صاد

هزار صحبتِ ناگفته
در نگاهِ من
است.
ولی دریغ...
که این شوق،
در نگاهِ تو
نیست

صاد گرد
سر رسید موضوعی
نظرصاد
سر رسید ماهانه

عضو باشگاه وبلاگ نویسان رازدل

اگر مجنون دل شوریده‌ای داشت
دل لیلی از او شوریده تر بود

فیلم صد و ده میلیاردی فقیر

شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴

حاشیه‌های فنی:

* تا قبل از این طولانی‌ترین نماهنگی که دیده بودم «دلبندان» بود که خودمان ساخته بودیم و برای نیم‌ساعتش کمتر از سه میلیون تومان خرج کردیم. امشب فیلم آقای مجیدی توانست این رکورد را در ابعاد زمانی و ریالی به شدت بشکند.

* واقعاً دلم می‌خواهد بدانم چقدر از آن صد و ده میلیارد را به تدوین‌گر فیلم داده‌اند؟ این فیلمی که من دیدم مثل این‌که توسط یکی از اپراتورهای واحد مرکزی خبر [سابق!] تدوین شده بود. برش‌های نابهنگام، فیدهای کش‌دار و زشت، پرش از سفیدی به سیاهی و ... (برای نمونه صحنه‌های مربوط به ورود کاروان به بصرا و کل بخش بحیرا را دوباره ببینید. چقدر الکن و زشت در آمده) چرا واقعاً؟

* مصنوعی بودن نورپردازی فیلم بعضی‌جاها آن‌قدر توی چشم می‌زند که شما رد نور پروژکتور که دارد به کمی جلوتر و عقب‌تر از سوژه هم نور می‌پاشد می‌بینید. چرا واقعاً؟

* فکر می‌کنم اکثر بازیگران خیال می‌کردند که قرار است صدایشان دوبله شود. چون اقلاً در پنج قسمت فیلم گفتگوهایی که باید محکم و مردانه و رسا باشد، شبیه مرمر کردن بچه‌هایی است که در امتحان شفاهی جلوی تخته کم آورده‌اند. (برای نمونه گفتگوی ابولهب و ساموئل در خیمه) بماند که دوبله‌ی ابوطالب هم متناقض و زشت از کار درآمده. بالاخره استاد اسماعیلی قرار است سن و سال ابوطالب را در صدایش نشان بدهد یا نه؟ چرا در سکانس‌های مختلف با صداهای مختلف روبرو هستیم؟ صدایی که جای رسول خدا گذاشته‌اند که رسماً کاریکاتور است. این‌همه کودک خوش بیان و خوش صدا داریم. چرا این صدا تپق می‌زند؟ چرا این قدر شل است؟ ما توی همین مدرسه‌ی خودمان صداهای قشنگ‌تر و بیان‌های بلیغ‌تر از این هم داریم. چرا واقعاً؟

حاشیه های معنایی:

* فیلم‌نامه الحمدلله غلطِ بد تاریخی نداشت. تا دلتان بخواهد اما ناقص و گنگ بود: مثلاً چرا هیچ‌جا معرفی شخصیت‌های مثبت فیلم وجود ندارد؟ یعنی عبدالمطلب به ما معرفی نمی‌شود، نمی‌فهمیم سابقه‌ی او در مکه چگونه است و چند فرزند دارد. عبدالله هم که غایب است و از آوردن نامش هم می‌پرهیزند. خاندان آمنه هم که همه مجهولند. حتی نام شهر یثرب آورده نمی‌شود. (باور نکردنی است؟!) برای عباس، عموی پیامبر بازیگر کاشته‌اند و گریم کرده‌اند و بیچاره انصافاً خیلی هم جدی بازی می‌کند. اما حتی یک نمای درشت از او نداریم. یک بار هم فیلم به او توجه نمی‌کند. فقط چند جا صدایش می‌زنند. آن هم احتمالاً بخاطر تشابه نامش با نوه‌ی برادرش و خوشامد مخاطب ایرانی است. در عوض تا دلتان بخواهد نمای درشت هالیوودی از زن خوشگل ابولهب، و امرأته حماله الحطب، داریم که دوست داشته زن عبدالله باشد و حالا احتمالاً پنهانی به یاد عبدالله به پسرش نظر دارد. (باور نکردنی است؟!) یوزارسیف کجایی که یادت بخیر! لااقل سند داشتی. امروز جا ندارد برویم دست و پنجه‌ی داود میرباقری را طلا بگیریم؟

* با این‌گونه اباطیل که این فیلم «تاریخی» نیست و «دینی» است نمی‌توان ضعف مبانی اولیه‌ی فیلم‌نامه نویسی را پوشاند.
کدام فیلم دینی؟ از خدای مکه چه می‌فهمیم؟ خدایی که سپاه وحشی ابرهه را قتل‌عام (قصاص قبل از جنایت) می‌کند، اما نمی‌تواند جلوی بیماری را (وبا؟ طاعون؟ چه؟ حتی اسم بیماری را هم نمی‌دانیم!) در مکه بگیرد. خدایی که موریانه‌هایش عهدنامه‌ی قریش را می‌خورند، اما این همه سال مسلمانان را در شعب تنها می‌گذارد.
داستان فیلم به شدت شیعی است در ندیدن شخصیت‌های تأثیرگذار صدر اسلام از نظر عامه و ساختار فیلم به شدت سنی حتی در صلوات فرستادن بر پیامبر (صلی الله علی محمد صلی الله علیه و سلم)

بشنوید:

فیلم دینی ما قرار است پیوند بین ادیان آسمانی را نشان بدهد. اما در تعریف داستان خود به هیچ یک از منابع یهودی و مسیحی درباره‌ی ما استناد نمی‌کند. یک روایت بی‌سند صد در صد اسلامی از ارادت یهود و نصارا به پیامبر.
مجیدی در شخصیت پردازی پیامبر هم همه‌ی توان خود را به کار گرفته تا نزدیک‌ترین تصویر را به مسیح فیلم‌های کلیسایی بسازد.

این تلاش او شاید با هدف نزدیک کردن دل‌های مسیحیان به پیامبر خدا صورت گرفته، اما از لایه‌ی احساس فراتر نمی‌رود و درون‌مایه‌ای منفعلانه دارد. مسعود فراستی به این موضوع مفصل پرداخته است.

*

در پایان از شما خواهش می‌کنم مطالب بالا را نادیده بگیرید
و حتماً جوانان و نوجوانان را به دیدن این فیلم در سینما دعوت کنید.

سطح بالای توقع من از هزینه‌کرد صد و ده میلیارد تومان بیت‌المال دلیل نمی‌شود که این فیلم به اندازه‌ی ده هزار تومان نیارزد!
اگر دستتان می‌رسد برای جوانانی که احتمالاً توجهی به این اتفاق مهم فرهنگی انقلاب اسلامی ندارند بلیط بخیرید و هدیه بدهید.

  • ۹۴/۰۶/۲۱
  • :: بداهه

# اهل بیت

# تاریخ

# سینما

نظرات (۷)

حرف من درباره اش توی گفتار و نوشتار یک خط بیشتر نیست، شبیه چیزی که دو خط آخر نوشتی. یعنی مخاطب فیلم ما نیستیم. البته می تونی نقد وارد کنی ولی به نظرم مخاطب ما نیستیم و شواهد هم نشون میده روی مخاطب ش اثر گذار است. مخاطبی که اولین و دم دستی ترینش همونی هست که در دو خط آخر نوشتی. مهم ترین شاهد مثالم هم آیات انتخاب شده آخر فیلمه.
ولی آب بستن و بسط این حرف ها باشه برای پای سفره ی دیزی !
راستی
اسم یثرب توی فیلم بود. شاید نه پررنگ ولی خلاصه بود.
پاسخ:
یک بار فقط احتمالا در همان حالت مرمر...
ولی خداوکیلی ده پله از کل فیلم های ایران بالاتر بود ...
پاسخ:
شما مثل این که «پدر»، «بچه های آسمان»، «باران» و «بید مجنون» همین آقای مجیدی رو ندیدی که به این فیلم میگی خوب!
«فیلم دینی ما قرار است پیوند بین ادیان آسمانی را نشان بدهد. اما در تعریف داستان خود به هیچ یک از منابع یهودی و مسیحی درباره‌ی ما استناد نمی‌کند.»

اینجای حرفتون خیلی سنگین بود ...
چرا باید برای پیوند بین ادیان آسمانی بره از منابع ادیان آسمانی دیگه استفاده کنه ؟؟؟

(البته قبول دارم که قرآن هم یجورایی این کارو با تورات و انجیل کرده ها!
ولی قرآن اعتبارش به اینه که قراره از طرف خدا به صورت مستقیم باشه!
فیلم ساخته دست مجیدی قطعا نمیتونه همچین نقشی رو ایفا کنه خب...)
پاسخ:
خوب ما که قبول داریم ادامه ی اون ها هستیم. اون ها چطوری باید قانع بشند که دنبال ما بیان؟
(البته نمیخام از موضع بحث بپرم جای دیگه ...
ولی ...)

«خوب ما که قبول داریم ادامه ی اون ها هستیم. اون ها چطوری باید قانع بشند که دنبال ما بیان؟»

واقعا ما ادامه اونهاییم؟
یا ما و پیامبر ما ادامه راه پیامبر اوناس؟
بعید میدونم خیلی نسبتی بین ما و یهود و نصارا باشه ...
از چیزایی که قرآن به خود این دو گروه نسبت داده تا اون چیزایی که به مومنینی که با این دو گروه میپرن گفته ...


به نظرم برای تقریب ادیان به جای اینکه بیایم فیلمی از زندگی پیامبر اکرم (ص) با استفاده از منابع یهود و نصاری بسازیم بهتر نیست فیلمی از پیامبر اونها با چهره واقعی (نه چهره هالیوودی که برخاسته از تورات تحریف شده است) بسازیم؟
اصلاحیه:
خط 5:
یا راه پیامبر ما و ما ادامه راه پیامبر اون هاست؟
پاسخ:
خب من هم همین رو میگم !
روایت اسلامی از ارادت یهود و نصارا به پیامبر اعظم خاصیت تقریبی نداره !
شاید روایت اسلامی از پیامبران دیگه چنین کارکردی داشته باشه
سلام.
دیشب این فیلم رو دیدم. با نقد شما هم بسیار موافقم.

منم نقدی در باب فیلم مذکور نوشتم. خوشحال میشم بخونین

واقعاً انتظار من یکی رو برآورده نکرد این فیلم پر هزینه :(

پاسخ:
سلام

یادداشتتان را خواندم. موفق باشید.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
قرآن کریم
رساله آموزشی
هنر شیعه
گنجور
واژه یاب
ویراست لایو
تلوبیون