یک تبلیغ ایرانی
جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۲
امروز که بعد از پانزده سال دوباره این برنامهی تبلیغی تلویزیونی را دیدم، علاوه بر تداعی خاطرات و زنده شدن یاد لحظات خاص نوجوانی در دهه هفتاد، نکتههای ریز و دقیقی از ساختار این برنامه توجهم را جلب کرد:
*
شما از این تبلیغ چه خاطراتی دارید؟ چه برداشتی دارید؟ راستی پیرمردها کجای مجلس نشستهاند؟
- استفاده از شعر کلاسیک، ساده فهم و درست از نظر ادبی
- داستان پردازی برای ارایهی پیام
- تنوع موقعیتی و مکانی (کلاس درس، پارک، خانه، آشپزخانه، بیمارستان)
- تنوع و تعدد بازیگر (هم دختر و هم پسر)
- ترکیب هدفمند شخصیتهای واقعی و پویانمایی
- عدم سوء استفاده از کودکان در شهوانی کردن تبلیغ
- عدم سوء استفاده از موسیقی در مطرب و مهیج کردن تبلیغ
- توجه به خانواده محوری و مدرسه محوری در تربیت
- رعایت طرح درس یک جلسه آموزشی (یادآوری مطلب گذشته، ارایه پیام جدید، ذکر مثال، یادآوری پیام جدید در انتها)
- تأثیرگذار کردن درک پیام با درگیر کردن احساسات مخاطب در انتها (صحنه بیمارستان)
- هشدار دهندگی در عین دوست داشتنی بودن
- و ...
*
شما از این تبلیغ چه خاطراتی دارید؟ چه برداشتی دارید؟ راستی پیرمردها کجای مجلس نشستهاند؟